۱۳۹۱ شهریور ۲۸, سه‌شنبه


از دفتر خواب ها

به دنبال اسکیس های اولیه یک مسابقه در سال های پیش بین دفترچه ها می گشتم ، دفتری را پیدا کردم مربوط به سال های 82 و83 که بر خلاف آن های دیگر اثری از خط خطی و تف مالی درش وجود نداشت. دفترچه ای مربعی و سیا ه رنگ با کاغذ های ضخیم که یک مداد هم هنوز به شیرازه اش وصل بود،داخل جلدش کمرنگ نوشته شده بود دفتر خواب ها. یادم آمد یک موقعی عادت کرده بودم صبح ها بیدار که می شدم این دفتر را که کنار بالشم بود ،بر میداشتم و همینطور خواب و بیدار هرچه از رویا هایم به یادم می آمد می نوشتم.دوره روانکاوی خواندن بود ویونگ بازی و ایچینگ گرفتن . محتوای نوشته ها بیشتر آمیخته مسایل روزمره و کار و اتوکد و دفاع از پروژه ها بود با آدم هایی که ان موقع در زندگیم بودند.بعضی شخصیت ها هم که تکرار می شدند مثل بچگی خودم و برادرم و خود بزرگسالم.(هر سه شخصیت در آن واحد و دردو داستان ، مشترکن حضور داشتند) بعضی فضا ها هم بود که چند باری تکرار شده بود مثل خانه دانشجوییمان در رشت و یا خانه یکی از فامیل هایمان توی خیابان جمالزاده.
جالب ترین قسمت قضیه این بود که مرد چاق وکچل و برهنه ای در سه جای دفتر  حضور داشت که ساکت می نشست و فقط نگاه میکرد،ناظر خاموشی بود که قیافه اش بعضی وقت ها در طول خواب به یکی از آشنایان تغییر شخصیت می داد.با خواندن این سطر ها تصاویرمحوی در ذهنم شکل گرفت ، انگار که دوستی خاطره دور مشترکی را با ذکر جزییات به یاد تو بیاورد. و بعد به یادم آمد که تازگی ها هم خواب این آقا را دیده ام ( همین هفته بود؟ دیشب؟) پیش تر ها چه ؟ ایا باز هم خوابش را دیده بودم؟ چیزی به یادم نمی آمد. میدانید خاصیت خواب ها هم اینجور است اگر همان روز به یادت نیاید و جایی درست و حسابی در ذهنت ثبت نشود میرود دوباره گم می شود در سیاه چاله های ناخوداگاه.نمی شد مطمئن بود که این سال ها در خواب هایم نبوده  در این صورت این آقا تمام این سالها با کون گنده اش نشسته بوده روی خواب های من  و نگاهم می کرده؟ در خواب هایم حضور داشته و ذهن من آن را حذف کرده بود؟ یعنی توی چندتا از خواب های من این خیک ساکت تماشاچی بوده ؟ چرا تصور حضورش اینقدری برای من اضطراب آوراست؟

۳ نظر:

  1. sham kamtar bokhor doktor joon dige nemiad be khabet :))

    پاسخحذف
  2. خودتان بهتر می دانید که صحبت کردن در این مورد با این اطلاعات قلیلی که اینجا به خواننده واگذار می شود، خیلی پادرهوا و دلبخواهی است. اما همینطوری به عنوان یک گمان.
    حضور غریبه در خواب معمولا آدم را می ترساند. او ناظر است. کچل، چاق و عریان. این ها برای من نشانه قوتمندی اوست. غریبه در خواب آن بخشی از ناخودآگاه یا «خود» را به نمایش می گذارد که بیننده خواب وجود عریان (بی واسطه) آن را حس می کند اما هنوز نسبت به آن خودآگاهی ندارد. این که او تغییر چهره می دهد و به شکل این یا آن فرد آشنا در می آید، شاید اشاره به خواست/ تمایل یا بگوییم چالشی نزد شما دارد که مغایر با ارزش های همگانی است.

    پاسخحذف
  3. سلام
    خوشحالم كه اينجا شما رو ميبينم ... فكرهاي من هم به همين سو ها مي رود...
    ممنون

    پاسخحذف