۱۳۹۸ اسفند ۱۱, یکشنبه

طرح مسابقه شورای شهر و شهرداری بم

دیروز اکانت اینستاگرام اتووود تصاویر مسابقه شورای‌شهر و شهرداری بم را که در سال 83 شرکت کرده بودیم، بازنشر کرده بود، این پروژه اولین مسابقه معماری‌ست که ما شرکت کرده بودیم و از محبوب‌ترین پروژه‌های دفتر ما برای من است.



طرح مسابقه شورای شهر و شهرداری بم، 1383


در متن پروژه آن موقع نوشته بودیم :
ساختمان شورای شهر به عنوان نماینده شهر زلزله‌زده از لابه‌لای خاک ویرانه‌های خود جوانه می زند و سبز می‌شود. مثل نوزادی تازه بی‌مادر شده که آرام آرام می‌تپد و رشد‌ می‌کند و باقی می‌ماند. مردم، ساختمان (شهر) را کشف می‌کنند، از روی پله‌ها بالا می‌روند و سقفی که لحظه‌به‌لحظه کوتاهتر می شود و اشاره‌ایست به تنگنا و مضیقه، و بحران را تجربه کرده و از مجرای تنگِ مابین سقف و پله‌‌ها در مقطع عبور می کنند تا گشایش آسمان کویر را دوباره بیابند.


طرح مسابقه شورای شهر و شهرداری بم، 1383

فارغ از غلط‌های دیکته‌ای مانند استفاده زیاد از شیشه در قسمت‌های دفن شده یا متریالیتی پروژه، ایده‌ها و روش‌های این پروژه در بسیاری از پروژه‌های دیگرمان تکرار شد:
استفاده از روایت و گره خوردن آن با سازماندهی متضاد فرمی و فضایی: دوگانه‌ی فرمی و فضاییِ روایتمند.

این یکپارچه شدن با روایت پروژه هم در روایت مفهومی آن (روییدن و رشدکردن از زمین صفر) و هم در روایت تجربی و حرکتی ‌آن (بالا رفتن مخاطب از مسیر پلکانی، گذشتن از تنگنا و رسیدن به گشایش) وجود دارد و هم در برنامه پیشنهادی ما (دفن کردن قسمت شهرداری و به نمایش درآوردن و رسمیت بخشیدن شورای شهر در قسمت نمایان پروژه)

این دوگانه‌های متصل به روایت و برنامه، چه به صورت دورگه (مینوتورها) یعنی با یک ارگانیسم واحد در پروژه‌هایی مانند گویوم، ویلای برادر بزرگتر و برج آفرینش، یا بصورت باینری (صفر و یکی) در پروژه‌های مثل خانه شریفی‌ها و ویلای دوست ادامه پیدا کرد و گاه مثل پروژه صفادشت و یا خانه هنرمندان بصورت تکمیل‌کننده (یین و یانگ) به همنشینی دو گونه جداناپذیر و یکی‌ناپذیر درآمد.


پروژه خانه گویوم 
پروژه برج آفرینش

پروژه خانه شریفی ها
پروژه ویلای دوست

 پروژه ویلای صفادشت
پروژه خانه هنرمندان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر